2011. április 27., szerda

A bejáratás - SLP

Vasárnap reggel, a kalandos Pestre érkezés és 2óra alvás után, sikerült felkelni időben, hogy kiérjek az autóval 6ra a Lurdyhoz. Még kicsit korán is érkeztem, se Pusiék, se az én utasaim nem voltak ott, így egy rögtönzött vizes-rongyos autómosással igyekeztem javítani valamit szegény Browny küllemén..
Talán egy fokkal sikerült kevésbé szakadékká tenni a vasat, igaz mostanság Pusi is inkább RAT-irányba tereli a rapidot... Papánál az 5csatornás vashengerfej, nálunk meg úgy néz ki ez lesz a jövő :))

Nem sokkal az autóm makulátlanná varázsolása után, már meg is érkezett mindenki. Mikinél ChainQ igyekezett még jobban a földre szorítani, a /50es gumi miatt már amúgy is hasraesett Rapidot, nálam pedig Balázs és Levi haverom színesítették a légkört. Útnak indultunk Kakucsra. A motor továbbra is kis gázra 3hengerezett, bennem meg egyre inkább érlelődött a "csak néző" szerep. Ilyen karbi beállítással amúgy sem nyújtana kiugró teljesítményt az autó.

Elég korán sikerült Kakucsra érni, Kika üdvözölt is mint az elsők között érkező résztvevőket. Neki is fogtunk az autók kirámolásának és a kerékcserének. Mivel Papának, már 4x100as osztókör van a szürkén, így nem voltam rest eltarhálni versenyre, a régi 7"-ra szélesített acélfelnijeit 175/50es gumikkal.

A gyerekek sokat segítettek :D

Számítottam rá, hogy nagyot fog mutatni, de mikor először rátettük azokra a "bevásárlókocsikerekekre" - amit ekkora peremmel inkább valami WC-gurigához tudnék hasonlítani - majdnem kicsordult a könnyem.
Az eddig is földet karcoló kötény alig 2-3 centire került az útfelülettől, mind a 4 kerék túl lógott az íven, de még azért az éppen nem zavaró kategóriába sorolnám...az a kiállás az KELL.Lassanként befutottak az emberek és Pusi is már a sokadik körét tette meg a pályán, így rászántam magam, hogy ha már egyszer itt vagyunk ezt csak nem kéne kihagyni. Viszont a 3hengerezés továbbra is nagyon zavart. Kicsit átgondoltam, hogy is telt a reggel...szivatót ráhúztam, 1200körüli emelt alapjárat és állandó 4henger. Mikor bemelegedett szivató vissza, fordulat 900-1000 között, egyből dadogni, 3 hengerezni kezdett.
Lehet akkor szegény neki a keverék, ráhúztam a szivatót...a kis 1,3asnak se kellett több, a járása egyből kisimult, fordulatot vette, állandó 4hengerezés..nocsak.
Elmentem egy próbakörre a nevezés előtt. Már mentem vele több mint 400km-t, aki bújt-aki nem most már elkenem, ne a versenypályán derüljön ki, ha valami nem ok. Kihajtok az útra 1es padló..2es padló... olyan 5000ig forgattam első körben, éreztem, hogy ment volna még de előszörre elég volt ennyi is. Ami fura, hogy nagyon nyomatékos a motor. Természetesen a tengelynek köszönhetően, van benne lépcső 4000alatt nem úgy él mint felette, de azalatt is teljesen használható. Visszafele, már megnéztem meddig forog ki egészségesen, olyan 5800-6000körül viszont már elfogy, nincs értelme tovább forgatni. Hát itt jött be az eddigi nyomatékosság hátulütője...30as venturi egy fekvő karbiban, meg a méteres szivócsonk. De mindenesetre tetszett a dolog, a hangja is kinyílt és ordítva tolta 6000ig az ütött kopott kasztnit. Ráadásul se gőzfelhő se olajfelhő nem keletkezett, és még a hajtókarok is blokkon belül maradtak...minden adott volt a nevezéshez.
Gépátvétel, sisakszerzés és már zúztunk is fel a pályára, Pusival a jobb1-ben. Első körben a Papa által előrejelzett jelenség "én odaadom a kerekeket, de azt ne várd, hogy a 20éves bakelit tapadni is fog" kissé visszafogottá kényszerítette a tempót, de amint bemelegedtek az öreg gumik, már úgy fogták az utat, mint Tátrásnál a villamoson a kapaszkodót szokás :))
Nagyon kellemes volt az a pár kör, hamar rá lehetett érezni a legutóbbi alkalomhoz képest, igencsak tempóssá alakított pálya ritmusára.Ezt követően mentünk a Rapiddal is pár karikát. Én inkább előre raktam a kopottabb gumikat, legutóbbi esetből tanulva, élvezetesebb, de nagyobb lendületvesztéssel jár a keresztbeautózás. Pusinak viszont nem sokat fogtak hátul a Yokok, így elég élménydús "íveken" autóztunk. Konklúzió: Fel kell hátra rakni a slickket.
Közben befutottak Papáék is. Gyorsan meg is kértem, hogy cseréljünk főfúvókát mert akkor lehet szivató nélkül is viszonylag normálisan fog üzemelni a gépezet. Ebből az lett, hogy amíg Papa cserélte a fúvókát én jókat beszélgettem, de már úgyis lógok neki egy garnitúra motorsporttal...
Eredmény: szivató nélkül, is állandó 4henger, jobb gázreakció..kezdett motorként viselkedni a motor. Pár tesztkörre még volt idő, de aztán már kezdődött is az első futam.
Felálltunk a rajtkockákra, engem indítottak elsőként, majd én is jöttem le elsőként a pályáról. Egy mért kört sem tudtam menni, ugyanis, lerúgtam a csokit a gázbowdenről.
Szerencse a szerencsétlenségben, Papánál volt sodort bowden így sokkal normálisabbá-adagolhatóbbá vált a rendszer mint az eddigi agyon összevissza hajlott hagyományos gázbowdennel. 3futamból egy kilőve, sebaj hátra volt még kettő.

Motorban mind a 4 henger megy, benzinünk van, olaj-víz nem fogyott..optimálisnak volt mondható a helyzet.
Eljött a második futam ideje, itt már műszaki hiba nélkül végig tudtam menni mind a 3 kört. Az autó inkább orrtolósan viselkedett, hátul a dunlopok provokálásra is csak nagyon ritkán dobták el maguktól az utat, így ha látványosan nem is, de viszonylag tempósan tudtam autózni.A harmadik futam is hasonlóan telt, kettes szinkronom halódott, de a vigyorom csak fokozódott. Hiányzott már a versenyzés...

Nagyon a részletekre itt nem térek ki, szerintem egy video többet mondd :)



Nap vége felé, még megejtettünk pár gyorsulást, aztán ismételten kerékcsere és eredményhirdetés. Meglepetésemre sikerült bezsebelni egy kategória 3.helyet és még jó pár váll veregetést és dicséretet ami igencsak jól esett, tekintve, hogy azért dolgoztunk eleget mire ide eljutott a gépezet. Ráadásul kupát is kaptam......ezúton is köszönet a segítségért az illetékeseknek!!

Így az írás befejeztével még egy össze-vissza vágott, "nyugdíjas zenés"/Papa/, videóval mintegy megkoronáznám ezt a remek hangulatban telt Skoda - Lada Párbajt, remélem lesz még sok ilyen!

2011. április 24., vasárnap

The End of Szívtelenség - (6. rész)

Egy hétre, a legutóbbi alkalomtól mikor beraktuk a motort, lementem Pécsre ismét már abban reménykedvén, hogy nem kell a MÁV szolgáltatásait igénybe vennem a hazaúthoz. Hét közben kaptam indítós videót, aztán jó pár szitokszót, hogy ez a solex mekkora egy szar. Pusi, már az elején mondta, hogy ha tényleg egy nap alatt akarjuk belőni, rakjuk rá az álló webert, azzal sikerülni is fog. De azért odaadta az egyik felújított dellortoját, hátha azzal jó lesz, ha nagyon befuccsol a solex. De nagyon fúvókánk stb, nem volt hozzá, így azt csak rápróbálni tudtuk.

Tehát, több mentőöv is volt, ha a solex nem válik be. Szombat 6os vonat volt ismét a terv, de most csodával határos módon nem késtem le…Mire odaértem a karbi még egyszer át lett nézve, venturikat cseréltünk 30asra, mellétettem a dellortot, mekkora különbségek vannak.

A kipufogó felhegesztését sem láttam még, király lett, leszakadni biztos nem fog :)

Szóval kihoztuk a solexet, felraktuk ismételten, indítózás, 3-ra elkapta. Szívatóval sincs alapjárat, érdekes az egész. Ok rakjuk rá a dellortot, hátha a karbi a szar. Jelenség ugyanaz, a fordulatot talán jobban veszi a dellortoval, de abban 32es venturik voltak.
Probléma nincs megoldva, ráadásul dellortohoz semmi alkatrészünk nem volt. Vissza a solex, cseréltünk alapjáratit, 70esről-80asra. Feles etanolról és egy darab fekvőkarbiról beszélünk, lehet először drasztikusnak hangzik ez a méret de elkell. Ezután már szivatóval tartotta, később lett alapjárat is.

Állítgattunk ezt azt, fura 3hengerezés, gázra bejött a 4. is, lett nézve gyertya, de semminek semmi baja ki tudja miért van. Inkább menjünk el próbakörre végre. Ehhez még ki kellett vágni a hátfalat, nyomatékra húzni a főtengely ékszíjtárcsát, megfeszíteni az ékszíjat és összerakni a seggét. Berajzoltam hogy is lenne a jó, majd persze úgy nem volt jó. Újrarajzoltam, kivágtuk és íme:

Nem a legszebb hátfal a világon, de sztem jó lett. Elfér rendesen a dob, a lökös rátakar, hozzáférni az ékszíjtárcsához és még át is szellőzik a motortér. Lökös föl. Hát a kipuff vég eléggé kilógott, így megcsonkoltuk picit.

Majd ráködöltem hőálló feketével ne világítson ott, bekötöttük a lámpákat, bemelegítés és próbakör.

Azért brutál szele van a motornak :)

Először tankolni mentünk, 3hengerezés továbbra is megvan, adok kicsit több gázt, 3henger-nem gyorsul, 3 henger-nem gyorsul, bejön a 4. azt elkezd tolni. Tankoltunk egyik kútnál 15liter 95öst, amíg átgurultunk az etanoloshoz, addig se fogyjon ki. Pár kilométer után, persze a legkisebb gázra is becsörög, alapjárat 2500on…gondoltuk így benzinnel biztos sok neki az alapjárati rendszer. Belement az etanol, menjünk el a Mecsekbe tesztelgetni. Már rég össze kellett keverednie a benzinnel az etanolnak, mégis, alapjárat 2500on. Félreállunk.

A gyorsító rendszer karja, valamiért mindig beakad olyan pozícióba, hogy nem engedi rendesen vissza a gázkart. 3hengerezés, továbbra is jelen van kis gázon. Lambda szonda, lambda monitor van, csak egyszerűen nem mért semmit így hasznát nem vettük. De ha normális gázokkal gyorsítottam minden henger ment és kellemes nyomatékos volt az autó. Helycserés támadás.

Papa irányítása alatt sem kívánt hibátlanul működni a gépezet. Ellenben szétösszevissza oltotta az én kiváló első futóművemet..nem is értettem mi baja. Most ha a nulla rugóút, szar gátló és bakon pattogás a baja, az csak szokás kérdése :) Egyébként is a kemény gátló úgyis már csak a beszerelésre várt. Ok tény, kell egy legalább fél menettel hosszabb rugó előre, megerősíteni a lengőkart és berakni a kemény gátlót. Na de kanyarodjunk vissza a motorhoz. Párszor még félreálltunk visszanyomni a gyorsítórendszer karját, hogy az meg vissza engedje rendesen a gázkart. Papa már nagyon élvezte a dolgot :)

Elkezdtünk, mentő ötletek után kutatni, mire is lehetne lecserélni a karbit. Álló weber szétszedett állapotban van, meg amúgy sem szerettem volna ezt a hörgést lecserélni semmiféle állandó 4hengerezés és normális alapjárat csábító gondolata ellenére…

Visszamentünk a házhoz, megebédeltünk, realizáltuk, vagy összedobjuk valamennyire ezt a karbit, vagy megint nem lesz ebből ma semmi. Papa kicsit visszavette a gyorsítórendszert, ekkor már nem akasztotta meg a gázkart, igaz a gázreakció sem volt a régi, de inkább ez a használhatóbb verzió.
Ezt-azt még állítgattunk, próbálgattuk, sokkal jobb már nem lett, de elhatároztam, valahogy most már hazaszenvedek vele Veszprémbe. Ha addig bírja onnan továbbmegyek Pestre és vasárnap meg Kakucs ha törik, ha szakad.

Mire összepakoltam az induláshoz, már 9körül járt az idő. Elég para, aznap összerakott autóval nekiindulni az éjszakának, de az én esetemben ez egy szolíd vállalkozás az eddigieket tekintve.

Első körben, ki sem találtam Pécsről, aztán kis telefonos segítség, itt balra, ott meg ne jobbra és már száguldott a skoda veszprém irányába, kőkeményen 3 hengerrel.
Rendesen az agyamra ment, elvileg bejáratós, finomkodni kéne, de ha kis gázt adtam 3 henger nem gyorsult, picit többet 4henger meglódult, nem volt köztes állapot. Így a bejáratás mint olyan nem szó-szerint értendő. Ok nem forgattam halálba, de se a 3henger nem tesz jót, se taposva a négy. De elértem Veszprémig, 11re ott voltam, cucc-csere, pesti szennyes ki, mosott ruha, kaja be /köszi Anyu!:)/ és mentünk is tovább Pestre. Az út vége felé kezdtem megszokni a hangerősséget, és volt 1-2 kellemes előzés, plusz volt elég jó idő a letekert ablakhoz, és aluljárókban az a hang...az hiányzott már régóta...kezdett tetszeni a dolog, de a kisgázos 3hengerezés az egész varázsát megölte.

Nagyjából fél2re Pesten voltunk, és 2-3 fele sikerült ágy közelbe kerülni. Másnap Kakucs, Skoda-Lada Párbaj, Pusival 6kor tali a Lurdy parkolóban. Ehhez 5kor kellett kelni. Viccesen hangzik, de sikerült 2óra alvást követően, időben megjelenni és nekivágtunk a versenynek…de erről majd a következő post fog szólni…

Mondhatni a motor összeállt, van még mit finomhangolni, de jár-ketyeg, olajat nem folyat, se nem fogyaszt, a hangja szép. Egyedül a kinyomócsapágy szar, de az az én saram, úgy emlékeztem az hibátlan.. Menni is kellemesen megy, de majd a rendes beállítás után lesz az igazi.

Lényeg: Tuning 1,3 favimocis farosom van. Vééégre

KÖSZI PAPA!!!