2011. március 27., vasárnap

A Fingóshangú

Sajnos, késik a motor, és már jó ideje nem volt bejegyzés, szóval visszatekintésképpen , leírnék egy régebbi sztorit.

Történt ugyanis, hogy 2010 nyarán lejárt a műszaki vizsga. Terveim között, az viszont nem szerepelt, hogy a mérnöki pontossággal elkészített, keresztdobos rendszerem, pont ez előtt, egy héttel le kíván szakadni tőből.Így aztán a megbeszélt vizsga időpont előtti napon, Gergő igyekezett valamit alkotni, de az a remek anyag persze mindenhol eltűnt ahol hozzáért a pálca. Végtére is valahogy sikerült berakosgatni a lyukakat, és útnak indultam vele Pestre.A történethez hozzá tartozik, hogy persze én vagyok a hibás, mert eredetileg 2 ponton kellett volna felfogatni a dobot. Csak hát olyan autóról lett megvéve, amiben nem volt rotoros gyújtás és annak a helyén volt a második felfogatópont. Én meg úgy ítéltem meg, hogy elég lesz az az egy is.

Hát nem volt.

Szóval elindultam vele Pestre a nyári éjszakában és már Veszprém város határában fura fingós hangot véltem felfedezni...hát úgy fest az egyik betapasztott lyuk kitapasztá vállt...:)
Ez így folytatódott egészen Martonvásárig. Majd a lakott terület vége tábla után egy előttem tekergő robogó előzése közben, az addigi kis fingós hang hirtelen eszement ordításba kezdett. Nálam ez egy tágra nyílt pupillát eredményezett, de a robogós erősen az árok felé orientálódott ijedtében... szerencsére nem történt baj.

Amint tudtam félreálltam, majd ez a látvány fogadott:A jelenségre lehetett számítani, na de most mi legyen...még itt az erdőben elordibálok vele, de amint beérek Pestre ez így este 11fele kissé hangos lesz. Érdig még élveztem, ahogy recseg-ropog, gázelvételnél durrog, de a vigyorgásom lehet csak a hátfalról visszaverődő kipufogógáz hatásának tudható be. Remek ötletem az volt, hogy gyorsan begurulok az érdi tecsóhoz, csak találok valamit amivel csökkentem a hang orkánt, addig meg csak nem botlok bele hivatalos szervekbe. Kanyarodok a parkoló fele és természetesen mikor ha nem ekkor jön velem szemben egy járőr. Ebben a helyzetben igyekszik az ember minél kevésbé felhívni magára a figyelmet, ez egyet jelentene azzal, hogy nem szabadott gázt adnom. De közben az autó meg lassult, ráadásul a fojtás nem megléte alacsony fordulaton elég érdekessé teszi a gyorsítást. A rendőr urak majd kiestek az ablakon úgy vizslatták az orra esett fingóshangú skodát, majd persze megfordultak, irány utánam. Gyújtást eddigre már le vettem, és nem egész 6km/h-val begurultam az első parkolóhelyre. Kocsiból ki, irány a bolt, akkor talán nem tudnak igazoltatni...bentről azért kinéztem, kicsit megálltak az autó mellett, nézegették, majd tovább mentek.

Hát bent vagyunk egy hipermarketben, miből lehetne kipufogót gyártani. A telefonos segítséget használtam fel ismét. Pusi szerint kell lennie kipufogó bandázsnak, meg tömítő pasztának is. Meg is találtam, vettem még egy tekercs drótot, csak alkotunk valamit. Vissza a kocsihoz.Nem egész 1óra alatt, sikerült összehozni a dolgokat. Hozzávalók:
-Hőálló kipufogódob-javító szalag
-Kipufogó tömítő paszta
-Drót tekercs
-Egy régi skoda légszűrő lyuggatott lemeze
-És kib@szott sok szúnyog, ami miatt teljesen összekentem a pólómat barna tömítővel..édesanyám nézett is nagyokat, mikor vittem haza kimosni...
A végeredmény:Gyönyörű gyárias hang, és egy önelégült mosoly :D. Hazamentem, másnap levizsgázott, majd Csabi barátommal útnak indultunk vissza Veszprémbe.Már az út elején mintha megint kicsit fingós hangja lenne, de ezen most nem akadunk fent. Persze útközben teljesen elfáradt a szerkezet, de addigra már nem zavart. Valószínüleg annyi kipufogógázt szipuztunk, h már minden viccesnek tűnt. Még az is, amikor egy Ovtavia tdi-t kergetve észleltem, hogy óra szerint 170el megyünk. Mondom is Csabinak h ez mi, eddig 150körül volt a max, ennyit számítana a fojtás? Na alig hogy ezt kimondtam a visszaragasztott bal első indexbúrám is elfáradt, majd párat még pattant a padlólemezen, mielőtt végleg elváltak útjaink.

Veszprémbe érvén kertek alatt hazasomfordáltunk, majd letámasztottam szegényt. Nehéz két nap volt ez, ráadásul másnap valódi kipufogó javítás várt rá...Az eredményért, ezúton is köszönet Gyuri bácsinak !

2011. március 16., szerda

Karbureaktor

Papa küldött képet, az egy fekvős csonkról, ami majd tesztüzemben elviekben solexestül a motorra kerül.Sokaknak nem tetszik, nekem elég beteg ahhoz, hogy nagyon tetszen. Igaz, egyből valamiért ilyen "Ez Pink Floyd album borítóra való"-érzésem támadt :)



Remélem működni is ilyen jól fog :)

2011. március 15., kedd

Cinquecento

A hétvégén olaszban jártunk a családdal. Sajnálatos módon, nem hogy farost, de a VW alapra épült skodákból sem láttam egy darabot sem az utakon. Persze ilyen Ferrarik...meg mindenféle Alfák meg stb akadtak, de kit érdekel az ?!

De végül, mikor már végképp kezdtem elveszteni a reményt, legalább a farmotor megmenekült, mikor megakadt a szemem ezen a gyönyörűségen:Ott árválkodott egy benzinkút mellett, csupán a véletlen műve, hogy túlmentünk, és hátulról kellett visszafordulni. Ennek köszönhetően fedeztem fel. Hatalmas színfolt volt, a matt fekete fényezésével és ezzel a nagy termetével, a sok dízel-kerregős összevissza horpadt, műanyagdoboz között :)Volt egy kiállása a gépnek...
Az arányai azért viccesek, de nagyon kipróbálnám./remélem, legközelebb Browny-val megyek és akkor végre láthatnak rendes autót is a környékbeliek/

2011. március 10., csütörtök

Ilyen ez a pop szakma...

Pécsre menés elnapolva. Sajnos megint nem úgy állt össze a tér-idő kontinuum, hogy minden eleme készen álljon a motornak az összerakásra. Ez már csak ilyen, kár rajta rágódni, de ha kész lesz jó lesz. Legalábbis ez a kép azt sejteti...Ami viszont kicsit bosszantóbb, hogy így elég nehéz feladat elé állít a sors. Ugyanis Április 17-ig be kéne járatni az autót, mert akkor lesz a Skoda-Lada párbaj a Kakucsringen. Hát a feladat adott, de ha nem sikerül elég kilómétert addigra beletekerni, majd elmegyek a pálya széléről osztani :) Tegyetek ti is így !!

2011. március 9., szerda

Van gumi E!

UPDATE:
Vettem gumit.

És mielőtt bárkinek beindulna a fantáziája, egy képi illusztrációval egészíteném ki az előző kijelentésemet:
Mint a képen is látható, a reménytelen keresgélésem elfogadható /60-as A539 után, kudarcba fulladt, így váltottam méretet és igyekeztem valami jobb képességű utcai gumi után nézni.

Így akadtam rá egy 175/70-es P4-es Pirelli garnitúrára, majd teszteket olvasgattam és felhívtam az eladót.
"Hát 2 szezont volt használva, de ment összesen vagy 10000-et, nagyon jó állapotú, még szőrös és 8mm-es profilmélysége van. Jöjjön el nézze meg, nem árulok zsákba macskát."

Elmentem, megnéztem, megvettem.
Az eladó korrekt volt, tényleg még szőrös az oldala, és elég jó állapotnak örvendenek. Nem volt olcsó, nem ennyit terveztem gumira költeni, de ezekért tényleg megérte. Márkás gumi jó teszt eredményekkel, lényegében új állapotban.

Most már csak az a kérdés, milyen felnire rakom fel. A gyári nyárigarnitúrámat meghagynám a kormoránokkal. Egyébként is a 4,5es felnin szerintem a 165-ös gumi mutat jól.(175 / 165 elvileg 1cm a különbség, azért nekem többnek hat szerencsére )

Így maradt a kb 5,4"-ra szélesített garnitúrám, illetve Crixxel azóta elboltoltunk egy kb 6"-ra szélesített garnitúrát. Most azt kell majd eldöntenem, mennyire is tartok a rend éber őreitől, mert az optimális az lenne, ha elöl az 5,4"os hátul a 6"-osak kerülnének föl. Akkor pont mindenhol az ívnél lenne, és még nem lógna ki. Előre sok a 6" az én ültetésemmel, sztem súrolná az ívet, hátra meg kevés az 5,4, kéne még kb 1,5-2 centi az igazán jó kiálláshoz. Ezért kéne keverni a 2 féle garnitúrát, csak az meg még feltűnőbb, ha hátul szélesebb.

Ez majd még kiderül. Gumim már van, fő a biztonság a többi részletkérdés :))

Azért minden viszonyítás kérdése...gondoltam, annyira nem keskeny, ez a 175 már egész jó lesz...215 / 175 :))

2011. március 8., kedd

Szívtelenség - 4.rész

" Hali, 4leömlős rendszer a bazárban! "


Ezzel az sms-el kezdődött, az az átlagos hétköznap, amikor egy Janó féle 4leömlővel lettem gazdagabb, mindemellett, persze sokkal szegényebb is :)

Ki más küldte volna, mint Papa, akit ezek után felhívtam, hogy ez tényleg annyira fontos e, mint ahogy Pécsen is állították a legutóbb. Nos, a kapott válaszon nagyon nincs mit ragozni, „igen”. Szóval megnéztem a bazárt, ott volt egy komplett rendszer, viszont, csak egyben volt eladó, és a dobbal nem nagyon voltunk kibékülve. Ellenben, én emlékeztem, hogy esetleg a Pápai kollegáknak lenne egy leömlője eladásra, így rájuk is csörögtem. Balszerencsémre, az emlékezetem ez esetben nem csalt, ráadásul Gabi haverom épp aznap ment a kárpitosához, hogy tetőkárpitot varrasson ehhez a propelleres izéhez :D

Hogy mindez miért érdekes? Mert a kárpitos Ajkán tartózkodik, onnan meg már közel van Pápa, ahol meg a 4leömlő tartózkodik. Így egy kalap alá vettük a dolgokat.
Pápára érvén,ott volt a megbeszélt helyen vgabi és Mazsi is, aki szegény azóta is azt hallgatja, hogy "1,4 plusz egy babetta"ami köznépibb kifejezésben 1,5öt jelent, ugyanis neki éppen az épül a farosába.
Sikerült jól elbeszélgetnünk az időt, persze a 39mm-es leendő szívószelepemen itt is jókat mosolyogtak… Aztán már lassan indulnunk kellett volna haza, így mikor már majdnem eljöttünk egy gyári Fabia kipufogó csonkkal, /mondván jó lesz az is/ végül mégis megkötődött az üzlet, a 4leömlőről. No igen, de az még a kocsin van…Gabit meg már hívták, hogy mikor is szándékozunk hazaindulni. Jött a kérdés, mennyi idő is azt leszedni?
Hát mi is kell hozzá? 13as kulcs… 10 perc és lent van. Igaz ebbe nem volt beleszámolva a jó ideje berohadt hengerfej tőcsavarok tényleges állapota, meg a -10°-os kinti hőmérséklet. De köszönhetően Mazsiék ultra magas fájdalom küszöbének, puszta kézzel seperc alatt lekapták a leömlőt ami itt látható alant:

Nem volt rossz állapotban, kicsit megcsiszoltam, le kezeltem RO-val, majd kapott horgany sprayt, az arcába.

Már csak az volt a kérdés, milyen dobot tegyünk rá. Tengelyes motorra, mindenképp, valami átmenő lenne az előnyös, hogy fordulaton ne fojtson sokat, sebaj, legalább biztos nem mobiltelefonálok majd vezetés közben. Dávid barátom hozott egy saválló Proex style dobot,

de nem mertem feltenni, így maradt a költséges, de igényes megoldás. Janótól veszünk dob alkatrészeket, és majd összerakjuk. Persze engem már egy jó ideje foglalkoztatott, az LRféle dob, csak abban mindenféle kúpos terelőlemez meg egyebek találhatók, így azt janóék nem vállalták.

De minden mást igen:
- 130as dobpalást
- egy 90°-ban és egy 75°-ban hajlított 50mmes cső könyök
- 60 ról 50-re a szűkítő
- 50es, rugós, tűzkarikás csatlakozó
- 55ös perf cső
- dob lezáró lamellák és a tömés

Így, egy 55ös átmenő rendszer részeit legyártották nekem, a csatlakozó felületekkel együtt. Majd Papa a lakatos ismerősének enyhe szívrohamot okozván, benyújtotta a kúpos terelőlemeznek a rajzát, ami aztán legyártódott, és össze is építették, az LR-replica dobomat. Íme:


/A bele/

/Kúpos terelő behelyezve, leömlő vége 50-esre szűkítve/

/És íme a kész dob...alig várom már a hangját/

Az elrendezés adott, mindenképp keresztbe kell és mivel a leömlő, a kereszttartó fölé közösítődik, így csak azt lehet variálni, hogy hátfal mögé kerüljön, vagy kivágott hátfalas, lökhárító mögé kerülős legyen. Mindenképp az utóbbit választottam, egyrészt sokkal jobban tetszik, hogy picit látszik a dob ha alánéz az ember, másrészt hűtési szempontból sem mindegy.

Több verzió létezik, de a leg egyszerűbb, ha kivágjuk a hátfalat a dob körül...létezik sokkal igényesebb megoldás is:
De kár ilyen igényes dolog az én autómba, szóval egy ehhez hasonló, egyszerű kivágott hátfalra gondoltam:

Na nem mintha ez a megoldás nem lenne igényes, de azért a Perko féle, az összetettebb...

Tehát egyelőre megvan a dob, a csatlakozó részeket pedig majd értelemszerűen, autóra próbálás után varrjuk össze.

Most már csak 2 nap...de várom már :D

2011. március 7., hétfő

Szívtelenség - 3.rész

Ott tartottunk, hogy minden alkatrész megpucolva, ami még vissza van, dugattyúk, meg apróbb dolgok ultrahangos tisztítása, de lényegében már minden tiszta, lehet összerakni.

Megbeszéltük, hogy a héten, csütörtökön(jan. 27) lemegyek Pécsre az első busszal, jutunk ameddig jutunk, majd az utolsó busszal haza. Addig is, még 1-2 beszerzendő/felújítandó alkatrész várt rám. Az egyik ilyen, a 32mm-re túrt Rapid szívócsonk, amit Nigó hirdetett. Becseréltem egy gyári Rapid csonkra, plusz egy pár sötét foncsorú trapéz lámpára.

Minderre azért volt szükség, mert Papa osztott-szorzott és a hengerfejemben helyet foglaló kicsit nagyobb mint 39mm-es szívószelepekhez, kb 33mm-es hengerfejjárat tartozna, ideális esetben. Ezzel csak annyi gond van, hogy a gyári szívójárat 28mm-es a hengerfejben, és a víztérrel közös fala, nincs olyan vastag, hogy biztonságosan kiadja a 33mm-t. Így a még lehetséges 32mm-re kéne feltúrni, és sanszos, hogy ez is át fog lyukadni a munkálatok közben. Persze nagyobb szívójárathoz, nagyobb belső átmérőjű szívócsonk dukál és, hogy ne túrjunk szét még egy gyári Rapid csonkot, inkább hozzuk el a már feltúrtat. Íme:

Úgy döntöttünk, inkább a 120as motoromról átrakjuk az alu kartert, a hűtőbordásat. Egyrészt szerintem szebb, másrészt nekem jobban tetszik :) . Így azt még szerda este leszereltem a pincében rostokoló kis vasfejesről. Mondanom sem kell, itt jöttem rá, hogy ez hülye ötlet volt… De csak nekiálltam a tisztogatásnak, majd úgy belejöttem, hogy hajnalig polírozgattam.

Aztán reggel meg jól elaludtam és lekéstem a 6:10-es buszt, de szerencsére, némi gyorshajtással és egy kiváló vezetőképességgel rendelkező édesapával, az első megállóban elé vágtunk és fel tudtam szállni.

Szóval szívócsonkkal és alu karterrel felfegyverkezve haladtunk Pécs felé a buszon. Mikor odaértem, akkor jöttem rá, hogy Papa telefonszáma, nekem nincs meg és mint utóbb kiderült, ő meg nem írta fel az enyémet, mondván, majd hívom ha megérkezek. De végül csak összefutottunk a pályaudvaron.
A műhelybe érvén, fülig érő szájjal vizsgálgattam a szép tiszta alkatrészeket…/yoo lesz ez…/

Majd neki is kezdtünk az összeszerelésnek. A terv az volt, hogy csak a blokk alját szereljük össze, mert a hengerfejjel még úgyis egyéb munkálatok lesznek. Ehhez adott volt, egy az előző fejezetekben leírtak alapján, agyontisztított blokk, de szerintem megérte…/Itt tenném hozzá, részletesebb képi beszámoló fellelhető, oldalt a Galéria menüpont alatt/
Elsőként a főtengely nyugvó csapágyak kerültek be.

Szerencsére, még alapméretesnek megfelelő a gyári főtengely, így nem kellett köszörülni. Majd a támcsapágy következett és az első szopóág, letört az elmozdulást gátló fül, de nagy nehezen Papa csak beszenvedte.Majd kompresszió növelés céljából, jól összefirkáltuk a dugattyúk tetejét, és összeraktuk a szintén firkált hajtókarokkal. Majd megtanultam gyűrűzni, ami mint kiderült roppant szórakoztató :)

Ezután, jött a hüvelykiállás beállítása/szintén nagy szerencsémre, még látszott a hónolás a hüvelyekben, és oválisra se nagyon voltak kopva, így ezek is a gyáriak maradtak/.

(Hopp egy lényeges rész lemaradt..Papa felcsavarta a szép fehér olajszűrőmet :))
Majd hüvelyek lebiztosítása, vezérműtengely, vezérmű - lánc és kerekek következtek.Utána dugattyúk behelyezése, kengyelek lehúzása volt a soros.

Szurka befigyel :)

A vezérmű fedél, a vízpumpa illetve a szívókosár is felkerült.

Majd jól összekentünk csúnya piros motor pasztával a parafa tömítést, és ráraktuk a szépséges alu kartert.

Mindent szépen nyomatékra húztunk, bedobtunk egy pizzát, ja és persze az előző post-ból kimaradt, de ezúton is köszönjük Gábor anyukájának a házi süteményeket, amikkel elhalmozott szerelés közben. /Gábor = Papa/

A tervet lényegében sikerült teljesíteni, a blokk alja összerakva, mostantól túródnak a hengerfej járatok, illetve egyre kevesebb árnyékot kapnak idővel a szelepek.
Aztán persze bőven akadnak még elhagyhatatlan költséges hülyeségek a tarsolyomban amiket majd a következő postban ismertetek. :)